Funcționalitatea și utilitatea, pe lângă designul vizual, determină succesul sau eșecul unui site web.
Pentru că vizitatorul paginii este singura persoană care dă click, de acesta depinde totul – designul centrat pe utilizator a fost stabilit ca un mod de abordare standard pentru designul web de succes și orientat spre profit. La urma urmei, dacă utilizatorii nu se pot folosi de o caracteristică, la fel de bine aceea ar putea să nu existe.
Pentru a înțelege corect principiile, trebuie mai întâi să înțelegem cum interacționează utilizatorii cu site-urile web, cum gândesc și care sunt modelele de bază ale comportamentului acestora.
Cum gândesc utilizatorii?
Practic, obiceiurile utilizatorilor de pe Web nu sunt atât de diferite de obiceiurile clienților dintr-un magazin. Vizitatorii aruncă o privire la fiecare pagină nouă, scanează o parte din text și fac click pe primul link care le atrage interesul sau seamănă vag cu ceea ce caută. De fapt, există părți mari ale paginii la care nici măcar nu se uită.
Majoritatea utilizatorilor caută ceva interesant (sau util) și pe care se poate face click; imediat ce găsesc ceva care să le atragă atenția, utilizatorii fac click. Dacă noua pagină nu corespunde așteptărilor lor, butonul Înapoi este accesat și procesul de căutare este continuat.
Utilizatorii apreciază calitatea și credibilitatea. Dacă o pagină oferă utilizatorilor conținut de înaltă calitate, aceștia sunt dispuși să accepte conținutul cu reclame și designul site-ului. Acesta este motivul pentru care site-urile web care nu sunt atât de bine proiectate, dar au conținut de înaltă calitate, câștigă mult trafic de-a lungul anilor. Conținutul poate fi mai important decât designul care îl susține.
Utilizatorii nu citesc, scanează. Analizând o pagină web, utilizatorii caută câteva puncte fixe sau ancore care să le ghideze prin conținutul paginii.
Utilizatorii web sunt nerăbdători și insistă asupra satisfacției instantanee. Principiul este foarte simplu: Dacă un site web nu este capabil să răspundă așteptărilor utilizatorilor, atunci designerul nu a reușit să își facă treaba corect și firma pierde bani. Cu cât este mai mare încărcarea cognitivă și mai puțin intuitivă este navigarea, cu atât utilizatorii sunt mai dispuși să părăsească site-ul și să caute alternative.
Utilizatorii nu fac alegeri optime. Utilizatorii nu caută cea mai rapidă modalitate de a găsi informațiile dorite. Ei nu scanează pagina web în mod liniar, mergând secvențial de la o secțiune a site-ului la alta. În schimb, de îndată ce vor găsi un link care pare că ar putea duce la obiectiv, există șanse foarte mari să dea click imediat. Optimizarea este grea și durează mult timp. Cu toate acestea, satisfacerea potențialilor clienți este mai eficientă.
Fluxul de citire secvențial nu funcționează pe Web. Utilizatorii își urmează intuiția și își doresc să dețină controlul. Utilizatorii doresc să își poată controla browserul și să se bazeze pe prezentarea constantă a datelor pe întregul site. De exemplu, nu se dorește ca ferestrele noi să apară în mod neașteptat și vor să se poată reveni cu un buton „Înapoi” pe site-ul care a mai fost accesat.
Nu lăsați utilizatorii să gândească prea mult
Conform primei legi a funcționalității, pagina web ar trebui să fie evidentă și explicativă. Când creați un site, important este să scăpați de semnele de întrebare – deciziile pe care utilizatorii trebuie să le ia în mod conștient, luând în considerare alternativele pro și contra.
Dacă arhitectura de navigare a site-ului nu este intuitivă, semnele de întrebare cresc și îngreunează procesul de înțelegere al utilizatorilor despre cum funcționează sistemul și cum să ajungă din punctul A în punctul B. O structură clară, indicii vizuale moderate și legături ușor de recunoscut pot ajuta utilizatorii să își găsească calea către obiectivul lor.
Nu risipiți răbdarea utilizatorilor
Permiteți utilizatorilor să exploreze site-ul și să vă descopere serviciile fără a-i forța să ofere date private. Nu este rezonabil să obligăm utilizatorii să introducă o adresă de e-mail pentru a testa o funcțiune.
În mod ideal, eliminați toate barierele, fără a necesita mai întâi abonamente sau înregistrări. O cerere de înregistrare a utilizatorului este suficientă pentru a împiedica navigarea utilizatorilor și pentru a reduce traficul de intrare.