Progresul României în domeniul digital

Progresul României în domeniul digital

Distribuire

[Nr. voturi: 10 Nota medie: 4.9]

 

Comisia Europeană și-a propus începând cu anul 2014 să monitorizeze progresele digitale ale statelor membre pentru a se asigura că Europa își atinge obiectivele în domeniul digital.

„Deceniul digital” este intitulată propunerea Comisiei prin care Europa trebuie să-și „consolideze suveranitatea digitală și să-și stabilească propriile standarde în loc să le urmeze pe ale altora, cu un accent clar pe date, tehnologie și infrastructură.” – Comisia Europeană

Până în 2030 la nivel european se urmăresc a fi atinse o serie de puncte pentru digitalizare care au la bază 4 arii:

Competențele: +20 de milioane specialiști în IT iar pentru restul populație, 80% din aceștia să aibă competențe digitale de bază.

Infrastructura: Tehnologia 5G să fie prezentă peste tot.

Digitalizarea IMM-urilor: peste 90% din afaceri să atingă cel puțin un nivel de bază în digitalizare.

Digitalizarea serviciilor publice: 100% din serviciile cheie, de e-sănătate să fie online. Iar 80% din cetățeni să treacă la folosirea unei cărți de identitate digitală.

Pentru România în stadiul prezent aceste obiective par a fi destul de greu de realizat dar totuși se fac pași în această privință.

Un astfel de pas îl reprezintă „ E-factura: sistemul obligatoriu de facturare electronică” care obligă operatorii economici să emită facturi electronice către instituțiile statului.

Performanțele României în 2021

România se situează pe ultimul loc din cele 27 de state membre ale Uniunii Europene în clasamentul Indicelui economiei și societății digitale pentru 2021 (DESI).

România se clasează totuși pe locul 4 la capitolul absolvenți în domeniul TIC și pe locul 3 în ceea ce privește numărul femeilor specialiste în domeniu.

Chiar dacă țara se bucură de un număr mare de absolvenți, transformarea digitală este în urmă. Atât afacerile din România dar și instituțiile publice sunt slab digitalizate.

La nivel de țară ne clasăm pe ultimul loc în ceea ce privește serviciile cheie pentru cetățeni și întreprinderi.

Firmele nu profită de tehnologiile digitale (schimbul electronic de informații, platforme de comunicare cu clienții, baze de date în cloud) care le pot eficientiza activitățile și reduce costurile.

IMM-urile din România se situează pe locul 25 la integrarea digitală în activitățile lor. Doar 33% dintre IMM-uri au cel puțin un nivel de bază de intensitate digitală în comparație cu 60% media Uniunii Europene.

La alte capitole digitalizarea este mult mai scazută:

17% dintre întreprinderi emit facturi electronice;

8% utilizează platforme de comunicare cu clienții;

13% utilizează servicii în cloud.

 

Pentru a accelera transformarea digitală Guvernul României a alocat un buget de 100 de milioane de Euro din fonduri UE și proprii pentru perioada 2021-2030. Autoritatea pentru Digitalizarea României este responsabilă de dezvoltarea digitală prin diferite măsuri care ar trebui să ridice țara în clasamentul DESI.

Distribuire

Scris de: AMC WebSoft